3 Miljoen omzet maken per medewerker. Hoe doet Netflix dat?

3 Miljoen omzet maken per medewerker. Hoe doet Netflix dat?

Samenvatting:
• Toptalent heeft 2-10 keer zoveel waarde als een gemiddeld teamlid
• Netflix koos voor radicaal beleid in talentmanagement
• En verdient nu 3 miljoen … per medewerker
• Erin Meyer deed onderzoek én deelt haar bevindingen op 29 september

Netflix oprichter Reed Hastings deed een opzienbarende ontdekking toen hij eens -noodgedwongen- een ontslagronde moest doorvoeren. Hij moest een heel groot deel van zijn mensen laten gaan, het bedrijf ging niet goed.

En -zo kan dat in de VS- hij nam afscheid van de zwakste schakels in elk team.

Wat gebeurde er?
Met minder mensen, ging het bedrijf beter presteren dan met een groot personeelsbestand. De talenten die overbleven gingen harder, bereikten meer en hadden er ook nog eens meer plezier in.

Minder mensen leidde tot hogere prestaties

Reed Hastings en Netflix deden onderzoek.
De uitkomsten:

  • In procedural work, the best are 2x better than the average.
  • In creative work, the best are 10x better than the average.
    Reed Hastings, oprichter Netflix

Radicaal personeelsbeleid: alles voor toptalent
Netflix voerde een radicaal personeelsbeleid in voor Talent Density. Gericht op het binnenhalen van alléén maar toptalent en die ook ver boven marktconform betalen. Nieuw toptalent krijgt ‘whatever it takes’ om hem/haar binnen te halen.

Wat levert dit op?
Je kunt van alles vinden van dit radicale idee, maar kijk deze cijfers even. De gemiddelde opbrengst/omzet per medewerker. Bij Netflix is die -hou je vast- 3 miljoen. Dus elke medewerker brengt gemiddeld 3 miljoen binnen.

3 miljoen.

Drie keer zoveel als bij Microsoft of Tesla.

Moet je dan nog nadenken over een paar procent salaris?

Erin Meyer ontrafelde de ‘secret sauce’ van Netflix

Insead professor Erin Meyer beet zich vast in de bijzondere cultuur van Netflix. Ze kreeg van Reed Hastings (Netflix founder) toegang tot alle documenten en mocht spreken met alle medewerkers. Zij kreeg een ‘all access’ kijkje in de keuken.

Haar bevindingen bundelde ze in een boek: No Rules Rules. Dat werd een wereldwijde bestseller.

Amsterdam Business Forum 

Erin Meyer was een van de headliners op het podium. Lees hier het blog over Impact Cultures wat zij  vertelde op ABF. 

Lees ook