Hij wordt ook wel de ‘Oscar van de Evenementen’ genoemd: de Gouden Giraffe. Dé vakprijs voor de beste congressen en evenementen. DenkProducties won dit jaar de Gouden Giraffe publieksprijs voor het seminar Forward Thinking Leadership met Barack Obama. Hoe maak je zo’n prijswinnend programma? Hoe krijg je de zaal vol en wat komt er organisatorisch allemaal bij kijken? Dat lees je hier.
Wat was de impact van dit seminar?
Voor ons bij DenkProducties was dit echt hét huzarenstukje in ons 15 jarig bestaan. We hadden eerder grote seminars gedaan, maar dit sloeg alles. De impact van het seminar was groot. Lees hier een aantal reacties van deelnemers. Een paar cijfers:
Net Promotor Score = 72. Dat is een uitmuntende score (hoger dan Amazon, hoger dan Coolblue). Het NPS onderzoek is uitgevoerd 150 dagen na het seminar. Niet in de ‘kippenvelminuten’ meteen na afloop, maar juist nadat het stof was neergedaald en mensen écht objectief konden beoordelen wat de waarde van dit programma was.
Impact op gedragsverandering = 91%. We wilden weten: had dit seminar impact op toekomstig gedrag van de deelnemers? We onderzochten dat op basis van de Theory of Planned Behavior. Die onderscheidt 3 ingrediënten waaraan voldaan moet zijn om gedragsverandering te bereiken: nut, waardering en controle. 91% van de deelnemers gaf aan dat aan alle randvoorwaarden hiervoor is voldaan.
PR impact = 26 miljoen impressies. De PR waarde van dit seminar is uitgedrukt in het aantal mensen dat is bereikt in nationale media: TV, radio en geschreven media (dus exclusief onze eigen marketingcampagne en -belangrijk- exclusief social media). Nederlandse ondernemers en managers hebben er meerdere keren van gehoord.
De meest gestelde vraag en hoewel we natuurlijk niet precies weten hoe de besluitvorming in Chicago heeft plaatsgevonden, waren er drie belangrijke factoren:
Netwerk. Het team van Obama krijgt honderden aanvragen per maand. Hoe zorg je dat jij bovenaan de stapel komt? En blijft? Een goed netwerk helpt daarbij. Wij werkten al jaren samen met Obama’s speechwriters en die bleken nét die referentie te zijn die je nodig hebt.
Een sterk voorstel. Onze pitch was: ‘We will make a conference that is so good that the President would have been willing to buy a ticket for it’. Beetje Amerikaans wellicht qua zelfvertrouwen, maar het zorgde dat we onszelf pushten tot het uiterste om het beste leiderschapsprogramma van het jaar te maken.
Flexibiliteit en doorzettingsvermogen. Wij kozen de strategie: onze datum is ‘zodra het bij Obama past’. Dus geen vaste datum -dat zou kansloos zijn- maar inhaken op andere verzoeken in Europa. En dan de rol pakken van ‘het laatste puzzelstukje’. Die strategie pakte goed uit. Daarnaast hebben we in totaal meer dan 90 keer (lobby)contact gehad met de speaking agency in de periode mei 2018 en juli 2019. Ze herkenden het nummer inmiddels…
‘Tom Poes Marketing’ gewenst
Als je een spreker als Obama binnenhaalt, krijg je meteen een heel streng pakket aan marketingrichtlijnen mee. En terecht. De President wil ‘presidentieel gecommuniceerd’ worden. Onze gebruikelijke marketingaanpak kon daarmee de prullenbak in: veel te stevig, veel te intensief en veel te brutaal. De richtlijnen zijn strikt: elke tweet, elke mail, elke foto moet worden goedgekeurd worden. 90% van onze ideeën werd afgewezen. (oh als we toch alles hadden kunnen doen wat we wilden …)
We besloten al snel: we moeten aan ‘Tom Poes Marketing’ doen. Dat betekent: listen verzinnen. Slimme manieren om steeds op de radar te blijven, zonder de strenge richtlijnen te schenden. Hoe doe je dat?
Free Publicity. Je moet in het nieuws blijven. Verhalen rond het seminar moeten rondzingen. Je moet nieuws hebben dat interessant en relevant is om in media te komen, terwijl de belangrijkste vraag (wat krijgt Obama om te komen spreken?) een no-go zone is.
With a little help from our friends. Iedereen wil helpen om dit nieuws te verspreiden. Onze sprekers -met flinke achterbannen- konden met trots laten weten dat ze een nieuwe collega hadden bij DenkProducties. En met slimme ticket-upgrades konden ze hun netwerk ook écht waarde bieden. Goed voor hen, goed voor hun connecties, goed voor ons. Werkte als een zonnetje!
Creatief binnen de lijnen. We besloten al snel: die marketingrichtlijnen respecteren we (al kregen we veel advies ‘dat zien ze toch niet joh’). Want we willen ’s-nachts rustig kunnen slapen. Dus we werden creatief binnen de lijnen. Voorbeeld: we hadden een geweldige campagne bedacht om mensen via Linkedin een fotomoment met Obama te laten winnen. Dat werd afgekeurd. ‘Geen acties met de President, alleen voor je seminar in het algemeen’. Dus ontwikkelden we een actie om een foto met hun ‘favoriete spreker van het seminar’, en kon weer nét wel … en raad eens wie die was?
Op het podium van K3: de beoogde locatie voor het seminar was AFAS Live. Maar die was op 28 september al geboekt voor de opbouw van 6 shows van K3 dat weekend. We kregen het echter voor elkaar om die opbouw een dag naar voren te halen en het technisch decor van Studio 100 te gebruiken voor ons seminar. Obama in K3 decor dus.
Partner zonder contract: dit seminar had één partner: AFAS Software. We hebben met hen géén contract gemaakt, slechts een overzicht van samenwerkingsafspraken op één A4tje. En wat écht werkte: een appgroepje waar we elke dag nieuws deelden. Zo kan het dus ook.
Terrorismenieuws de avond vooraf: we waren op 27 september volop bezig met de opbouw van het seminar toen om 19 uur het bericht op Nu.nl verscheen: verdachten opgepakt voor beramen grote terroristische aanslag op een evenement in Amsterdam. Na een belletje met de US Secret Service bleek het niet om ons seminar te gaan. Pfoeh.
Meest gestelde vraag: gaan jullie dit vaker doen?
Dit seminar heeft ons als DenkProducties zoveel professionele voldoening gebracht, dat het niet bij een éénmalige editie kan blijven. Er komt in 2019 nog geen nieuwe Forward Thinking Leadership, maar voor 2020 zijn we al bezig met de eerste lijntjes om weer een geweldig en grootschalig leiderschapsseminar te maken.
Forward Thinking Leadership 2018
Benieuwd hoe deze dag was of wil je nog even nagenieten van deze geweldige dag? Bekijk hier alle highlights van het seminar. En check ook aftermovie hieronder!
Kun je niet wachten?
Twee opties:
Kijk op onze seminarkalender voor andere seminars van topkwaliteit. We hebben één doel: de allerbeste kennis op het gebied van leiderschap, beïnvloeding en persoonlijke productiviteit voor jou beschikbaar maken.
DenkProducties werkt ook incompany. Je kunt onze programma’s kant-en-klaar in huis halen, of we maken een maatwerk seminar voor je. Als je daar meer over wil weten, stuur ons een mailtje en we nemen contact met je op.
Als professional moet je bijblijven. Blijven ontwikkelen. Je wil niet zozeer ‘inzetbaar’ zijn maar vooral gewoon: beter worden. Jezelf verbeteren. Verder lezen