Extreem voorbeeld: Hoe samsung een gevoel van urgentie kweekt

Extreem voorbeeld: Hoe samsung een gevoel van urgentie kweekt

Vandaag kijken we naar het knettergekke voorbeeld van het verbranden van mobiele telefoons bij Samsung. Dit is een van die voorbeelden die iedereen bijblijft uit het seminar MBA in één dag van Ben Tiggelaar. 

Van enkele bevriende Koreanen begreep Ben Tiggelaar dat iedereen in Zuid-Korea dit verhaal kent en ook weet dat het Samsung veel heeft gebracht. Pas toen iedereen begreep dat het écht menens was, kwamen de veranderingen bij Samsung ook écht op gang.

Bekijk hier de video (3 min.)

Kijk hier het voorbeeld van Samsung terug:



Maak een probleem zichtbaar en voelbaar!

Nu hoeven wij niet met bulldozers aan de slag (mag ook niet), maar stél dat er binnen jouw bedrijf al een tijdje een probleem speelt, iets dat eigenlijk al wat langer opgelost zou moeten worden...

Wat voor een 'ervaring' zou je dan kunnen organiseren om dit je collega's te laten 'zien en voelen', zoals John Kotter ons adviseert? Wat zou je meer kunnen doen dan powerpoints laten zien en er iets bij vertellen om duidelijk te maken dat het om iets urgents gaat?

Kijk ook